Lpo94 och dess förutssättningar till barn med extra stöd

I Lpo94 (2006) beskrivs det om människors lika värde. De beskrivs även att ingen i skolan skall utsättas för diskriminering på grund av funktionshinder eller kränkande behandling. De påpekar även att undervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar och behov samtidigt som undervisningen skall vara saklig och allsidig . Alla föräldrar skall med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen. I Lpo94 beskrivs även att skolan skall ta hänsyn till elevernas olika förutsättningar och behov. Det beskrivs även att det finns olika vägar att nå målet. Skolan har även till uppgift att ansvara för att de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Därför kan aldrig undervisningen utformas lika för alla.

Detta är något som jag tycker är viktigt. Jag anser att det är av betydelse att man inte kan planera undervisningen på ett sätt utan man alltid måste tänka att man skall utforma undervisningen olika då alla är olika och kan olika mycket. Det är många aspekter som Lpo94 beskriver angående barn som är behov av extra stöd.

När jag reflekterar kring de som läroplanerna menar, anser jag att det är svårt att tillämpa i vardagen. På min Vfu- plats har vi en pojke i klassen som själv påstår att han hör röster, han har stora koncentrationssvårigheter och har svårt för att samarbeta med sina klasskompisar. Han hamnar gärna i bråk och slåss i stället för att kunna diskutera och lösa problemen. Min handledare har pratat med specialpedagogen kring hans sätt att vara. Pojken skulle få en resurs som kunde engagera sig i honom och arbeta kring hans intressen. Detta skulle vara en stor hjälp för min handledare då hon även kunde se alla individer.  Men pojken fick inte någon resurs då de fattades pengar. Istället tog de bort fritidpedagogen som fanns som extra stöd i klassen. Min handledare fick en utmaning då hon skulle finnas till för både pojken och till alla andra elever samtidigt. Detta anser jag vara fel då skolan skall sträva efter varje elevs förutsättningar och behov. De beskriver även att skolan har till uppgift att ansvara för att de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Hur kan då pojken på min Vfu plats inte få den hjälp han behöver? Allting handlar om pengar, men vad kostar inte detta senare då t.ex. pojken inte haft de rätta förutsättningarna att lyckas? Alla tänker kortsiktigt, medan jag tänker att barnen är vår framtid och då anser jag att alla skall ha samma förutsättningar att lyckas. Med eller utan extra stöd. Då alla är vi olika.

 

/ Kristina

 


Kommentarer
Postat av: Madelaine Hallin

Du tar sannerligen upp hur verkligeheten ser ur. Det är en utmaning för lärarna att hantera hela gruppens olika behov, vilket för mig till begreppet integrering eller inte. Jag kan anse att det ibland kan låta bra på papper och teorier att alla elever skall få utrymme i en klass och att olikheter skall uppmuntras. Jag håller absolut med om detta vilket jag också kämpat för i vissa situationer, men hur gynnas eleven om den inte får stöd och hjälp för att bygga upp självkänsla, egenvärde och kunskapsutmaningar? Risken finns nog många gånger att läraren går i tusen bitar, eleven stämplas som jobbig och kamraterna drar sig undan. Läraren hinner inte med att uppfylla läroplanens strävansmål som du tar upp till den nivå som hon/han anser vara bra eftersom allas behov måste tillgodoses. Det handlar som du säger om pengar men jag undrar.... hur många lärare går inte in i väggen? Pengar...Och åter igen uppfylls inte Läroplanens ansvar att ge alla elever den hjälp och stöd de har rätt till. Det går många förlorare ur en situation som den du beskriver. I klassen du berättar om finns ju resten av eleverna som naturligtvis också har vissa behov i olika ämnen så de behöver också ha hjälp och stöd på sin väg att gå för att nå målen. Bra tanke du tar upp!

2010-11-09 @ 20:44:18
Postat av: madelen K

Usch jag tycker det är hemskt att det ska vara så här ute på verksamheterna. Alla ska ha rätt till stöd oavsett om man har diagnos eller inte. Jag blir så arg när det hela tiden rör sig om pengar, pengar, pengar, som ni båda också tar upp. Jag kan inte förstå varför man inte väljer att sattsa mer på skolorna. Genom att inte sattsa på skolorna sattsar vi ju på sätt och vis inte på barnen och därmed inte heller på vår framtid. Pengar, pengar pengar. Varför ska det alltid röra sig om pengar? Det är ju inte bara inom skolans värld utan överallt. Pengar avgör alltid vad vi kan tillgodose för behov, om vi kan köpa in nytt material eller om vi ska fortsätta använda material som är "från stenåldern" visst det kan funka bra också men samhället förändras och utvecklas och så måste skolan också göra. jag citerar en rektor jag intervjuvade en gång som sa: att det är dåligt när politiker fattar beslut om sådant som de egentligen inte har någon djupare kunskap i. För att kunna skapa en bra framtid för alla barn måste vi också vara villiga att sattsa på dem!!

jag kanske låter lite väl hård men som sagt jag blir arg när jag hör hur många barn som far illa på grund av för lite pengar!! borde inte deras hälsa vara viktigare än annat?

2010-11-10 @ 10:45:18
Postat av: Elisabeth

Åter igen ett dilemma som liknar mitt, då ett behov finns av extra resurser men ekonomin tilllåter inte detta. Vi har fått lära oss att finns det ett barn i behov av stöd, så har denna rätt till extra stöd/resurser väl? Dock ser verkligheten inte ut som sådan, som sagt, det låter bra i teorin men fungerar inte i praktiken. Det krävs som ni säger mycket av läraren, att denna är flexibel och kan finna lösningar, men vi lärare är inte mer än människor och ibland tar orken slut, speciellt när man inte får gehör kan jag tro. Man känner sig hopplös och ensam då ingen förstår att situationen är ohållbar. Men vad det finns för lösningar är svårt att säga, ekonimin styr så mycket.... Ekonimin i skolorna är verkligen ett dilemma, och frågan är, kommer det att någonsin bli bättre ekonomi till skolorna?

2010-11-10 @ 11:00:36
Postat av: Monica Egelström

Ni lyfter hur viktiga de ekonomiska resurserna är. Jag håller absolut med. Men jag tror att annat också spelar stor roll, alldeles oavsett vilka ekonomiska ramar man har. Jag har t.ex. av erfarenhet sett hur elever fungerar olika i versamheter som har liknande ekonomiska resurser. Jag tror alltså att hur väl eleven kan lyckas beror också på andra saker.

2010-11-10 @ 19:34:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0