mediernas roll

Som ni nog förstått är jag förtillfället starkt insnöad på attityder och detta är ytterligare ett bevis på hur viktiga jag tror att de är.

Salamancadeklarationen tar upp massmediernas roll och säger att de kan göra en kraftfull insats för att främja positiva attityder till integrering i samhället av människor med funktionshinder, övervinna fördommar, missuppfattningar och vanföreställningar om samt överföra större optimism och förväntningar på funktionshindrade människors kapacitet. Medierna kan också bidra till att hos arbetsgivarna skapa en positiv inställning till att anställa personer med gunktionshinder.

Medierna menar jag skapar så mycket exempelvis vad som är modernt, vilka produkter man ska använda, hur man ska se ut hur man ska klä sig. Varför skulle då inte medierna kunna hjälpa till att skapa bättre attityder kring människor med funktionshinder? Att jerry började vara med i ica reklamen tyckte jag var jätte bra. Man fick se att han var rolig och allt bra mycket smartare än de andra vissa gånger. Han blev någon som andra människor med funktionshinder kunde se upp till. Tyvärr så tyckte inte alla som jag och jag har för mig att han togs bort ett tag då man ansåg detta negativt, jag minns inte ritkigt på vilket sätt, men sedan fick han åter komma tillbaka och han fortsatte vara lika rolig och driva med dom andra. Vad lärde jag mig av de, jo att bara för att man har ett handikapp är man inte onormal eller dum i huvudet. Han kan precis som vi. Det är bara så synd att man inte kan få banka in i huvudet på folk att alla är olika och ingen den andra lik men att alla ändå är lika bra och mycket värda. Jag har sett att det ofta går olika former av dokumentärer vad gäller olika handikapp men att dessa ligger på mycket dåliga tider, vem är hemma mitt på dagen? inte många eftersom många har arbeten att sköta. Jag anser att medierna bör lägga dem på bättre tider och gör mer reklam för dem och verkligen sattsa på att göra detta eftersom det är ett sätta av många att skapa förståelse, respekt och aceptans för dessa människor. Som sagt medierna ändrar oss hela tiden, vore de inte bra om de också kunde vara ett medel till att ändra våra attityder till alla människors olikheter men ändå unika värde?

Av: Madelen Karlsson

Kommentarer
Postat av: Madelaine Hallin

Det är nästan oacceptabelt vad stor vikt det läggs i mediernas händer. Jag kan ändå tycka att jag ser en tendens till att olikhet tas upp i större omfattning idag. Jag läste senast igår i tidningen om en funktionshindrad i 40-årsåldern som önskade bo på ett grupphem i annan ort än den han bor i idag. Kommunen sa emot detta eftersom det finns ett liknande boende i den kommun han bor i. Det har nu gått upp i rätten många turer. Anledningen är att den kommun han bor i får bekosta boendet i den andra orten, vilket är betydligt kostsammare än om han bor i det som finns i kommunen. Syftet som jag blir upplyst i och med artikeln är; får man inte bosätta sig var man vill för att man är funktionshindrad? Enligt lag skall du få det, men i praktiken fungerar det inte. Jag tycker det är bra att vi som inte är funktionshindrade får inblickar genom media hur deras verklighet ser ut och därmed få förändrade attityder som du lyfter fram. Det ska heller inte komma fram i media som "blänkare" vissa tidpunkter utan vara kontinuerliga inslag i vårt vardagliga liv eftersom vi alla lever tillsammans. Likadant känner jag att det är "blänkare" i TV när det är dessa galor eller temainriktade veckor, sedan kan det vara helt tyst ett helt år till nästa omgång. Att lyfta fram dessa frågor i media bidrar ju, anser jag till en bättre förståelse och start för alla barn i barnomsorg och skolverksamhet. Föräldrar som är inmatade sen besöken på BVC om deras barn följer normalkurvan i olika avseenden eller inte blir genom media upplysta att förmedla att vi kan vara olika till sina barn och det är helt okey, man är bra ändå.

2010-11-16 @ 12:39:49
Postat av: Elisabeth

Precis som ni säger bör media kunna användas i positiva avsenden, att få större acceptans mot funktionshindrade i samhället. Men eftersom dessa program visas under dagtid som du menar innebär detta förmodligen att det är en brist på intresse. Folket vill hellre se på rika Anna Anka i stället för att ta lärdom om hur funktionshindrade klarar sin vardag t.ex.?

Precis som du lyfter fram är Ica Jerry ett positivt framsteg, men den debatt som blev av att han var med har jag för mig handlade om att han förnedrades i tv? Men minnet kan svika mig....I alla fall så blev jag förundrad över hur en människa kan få så mycket rekationer. Jag anser att detta förmodligen beror på okunskap, att man inte vet hur man ska betee sig mot funktionshindrade. Man är helt enkelt osäker på hur man ska betee sig mot funktionshindrade. Detta förmodligen eftersom man inte är van vid att umgås med dem. Detta menar jag är en av de största fördelarna med en skola för alla, eftersom man där lär sig att acceptera att alla är olika, och man får lära sig att umgås med alla barn i vardagen. Denna okunskap kan vi lärare försöka förhindra att det sker i skolorna. Men det gäller att läraren har en dialog med barnen där denna öppet och ärligt förklarar situationen för barnen så att de förstår och istället kan bidra till att situationen blir bättre för den funktionshindrade. Genom dialoger får man fram vikten av att alla är unika individer!

2010-11-16 @ 19:36:42
Postat av: Monica Egelström

Visst har media en oerhörd makt och stort genomslag. Tyvärr kan jag känna att media just nu bara talar om bristerna i skolan, och inte framhåller allt det bra ni talar om. Jag är nog förmodligen den sista i Sveriges land som inte sett ICA-reklamen med Jerry - Sorry!

2010-11-16 @ 21:17:43
Postat av: Kristina Olsson

Jag instämmer med er om att detta är oacceptabelt.Jag anser att ämnet behöver att komma ut mer i medierna. Som ni redan påstår anser även jag att medierna har en stor betydelse i vårt samhälle och att de har en stor makt där de kan forma människor. Frågan jag ställer mig handlar om varför inte medierna formar människor till att respektera andra som uppfattas som annorlunda? Jag anser att människor behöver få bredare inblick i att alla är olika och kan olika mycket. Jag tycker att det är bra av tv att visa dessa reklamer dock kan jag tycka att de gör lite parodi på utvecklingsstörda. Tv vill få människor att skratta åt dessa personer och inte ta dem på allvar. Jag tycker inte att de får de rätta förutsättningarna. Men jag anser att det är bra av tv att ta med dessa så att människor får en inblick i att de existerar i samhället.

Det var ett bra ämne som du reflekterat över och du har fått mig att få en annan syn på hur stor betydelse media har i samhället.

2010-11-17 @ 14:21:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0