Normsamtal

I Åhs avhandling på sidan 75 kan man läsa att det finns en stor möjlighet till personlig utveckling genom att få diskutera frågor som berör normer och värderingar. Detta sker genom så kallade normsamtal och dess syfte är att på ett systematiskt sätt utveckla medvetandet om normer och värderingar.

Normsamtal anser jag vara väldigt värdefullt att man samtalar med barnen om, att man tar sig tiden att sätta sig ner och för ett samtal med barnen om det t.ex. skett något olämpligt. På min VFU-plats sitter det en vänskapssol på väggen, där personalen har skrivit ner olika regler på solens strålar. Dessa regler är något barnen gemensamt kommit fram till under ett så kallat normsamtal. Om något skett bland barnen, t.ex. att det varit en del tjaffs så ber personalen barnen sätta sig på sina platser i samlingen och det sker ett samtal och personalen ifrågasätter om barnen har brutit mot de regler de har bestämt ska gälla eftersom det står på strålarna. Jag anser att på detta vis så blir det mer konkret vad man får och inte får göra för barnen, eftersom de själva varit med och bestämt vilka regler om ska gälla, och då personalen påminner dem om detta då det behövs. Självklart så bedömer personalen om någon individ verkar ta illa vid sig, samt då de inte pekar ut något specifikt barn utan dessa samtal riktar sig i allmänhet gentemot hela gruppen. Då något skett och det bara är t.ex. två barn inblandade så samtalar personalen med dessa två om reglerna enskilt. Det händer att barnen förknippar vänskapssolens regler med händelser i t.ex. böcker, då barnen menar att man inte får göra så eftersom det står på vänskapsolen. Jag anser att normsamtal kan vara givande för barnen, men det gäller att personalen beskriver och är tydliga med vad de vill förmedla till barnen, samt då man tar sig tid till detta i verksamheten. Det är av vikt att man har i åtanke att barnen kan även känna sig kränkta, och man som pedagog måste kunna läsa av barngruppen.

/Elisabeth


Kommentarer
Postat av: madelen karlsson

det du säger är viktigt och sant. jag tror det är bra att börja prata om normer och värderingar redan när barnen är små, tränar man detta funderar jag över om de inte efter en tid får lättare att beskriva sina känslor osv för sådant som hänt.

vänskapssolen du tar upp tycker jag var ett jätte bra arbetssätt, det är sådana där små tips och ideer som man själv gärna tar till sig.

2010-11-23 @ 10:53:59
Postat av: Kristina Olsson

Jag får många idéer om hur man kan arbeta med normer och värderingar. Genom denna arbetsmetod kan barnen samtidigt reflektera kring någonting roligt och kanske minns extra tydligt de olika reglerna som vänskapssolen innefattar.



Även jag tycker att det är viktigt att man diskuterar med barnen om värderingar och normer. Detta tycker jag skall ske i tidig ålder, pga att barnen får lära sig hur man skall vara mot varandra. Jag tror om barn får denna inblick tidigt så kommer de få lättare att samarbeta med andra senare i livet. Då det vet att man skall respektera andra.



Det var en viktig del du tog upp i din diskussion. Det är intressant att du ger tips på hur man kan arbeta med detta ute i verksamheterna.

2010-11-23 @ 16:30:55
Postat av: Monica Egelström

Jag håller med, det är alltid roligt med egna erfarenheter. Absolut att normsamtal kan vara en väg, och jag är jätteglad att du samtidigt tar upp hur viktig personalens lyhördhet är. Det där med fingertoppskänsla är viktigt att utveckla.

2010-11-23 @ 20:30:03
Postat av: Madelaine Hallin

Samtal är något jag anser är viktigt. Din erfarenhet av att regler barnen tar upp och bestämer ihop används är roligt att höra. Min son är 6 år och de har nu under första terminen tagit upp värdegrunden, skriver upp gemensamma regler och hur man beteer sig mot varandra. Saken är den att för honom är det viktigt, det är något fröken och de tillsammans har betämt. När det händer insidenter på skolan härleder han till de regeler som de pratat om, inte fröken. Ibland kan jag känna att samtal är en så viktig del i verksamheten men att det ibland bara blir till rutin, sedan glöms det bort. Det är så bra som du skriver att en aktivitet/undervisning följs upp där det är aktuellt som en stöttepelare, för både elever och lärare.

2010-11-29 @ 08:55:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0