Olle Åhs

Det skulle vara obligatoriskt med två pedagoger i varje klass, anser jag. I boken tar de upp många olika samtalsformer vid avvikande beteende som hjälper individen mot en starkare självkänsla. De leder till de grundläggande psykologiska behoven som är mycket viktiga för att kunna utvecklas som individ i alla sammanhang. Ar inte det här lika viktigt som kunskap? Jag anser att om det sociala samspelet inte fungerar har man svårt att utvecklas och ta in kunskap. Skulle vi inte vinna mycket på om det fokuserades mer på dessa aspekter, både för individen själv men även ur ett samhällsperspektiv? Det tror jag! Men hur ska detta vara möjligt med bara en lärare i varje klass, bara på ytan och endast med de elever som syns och hörs. De elever som inte gör så mycket väsen ifrån sig tar inte Olle Åhs upp sin bok men jag anser att även de behöver samtala med vuxna för att få kvalite i möten. Därför anser jag att det är viktigt att i helklass arbeta med involveringspedagogik, men även att det individuella samtalen är nödvändiga för både individen och för mig som pedagog då jag lättare kan få en inblick i elevens tankevärld. Det lär mig som pedgog enormt mycket.

//Madelaine Hallin

Kommentarer
Postat av: Madelen

Jag håller med dig.

Som du säger borde två lärare i klassrummet vara obligatoriskt. Det finns så mycket vi vill göra och så många som behöver hjälpen men tiden räcker sällan eller aldrig till vilket jag anser mycket dåligt. Alla elever behöver lite ensamtid med läraren då de kan känna sig sedda och känna att läraren faktiskt vill engagera sig "i mig också, jag är lika viktig som dom andra". Jag har just kommit till en ny VFU och blivit mycket glatt överaskad. Jag är nu i en 2:a med en pedagog på 17 elever, hon är av den gamla stammen men har verkligen tagit till sig "nuläget" och är inte fast i de gamla. Det som gör mig så glad är att varje lektion pilar hon runt i klassrummet och hjälper eleverna så fort de räcker upp handen plus att hon stannar hos alla elever ett par minuter även om de inte skulle behöva hjälp. Under en lektion får alltså alla eleverna lite av hennes tid och engagemang. Hon är också mån om att alla får berätta vad de har på hjärtat och ställa sina frågor eller ge sina svar under genomgångarna. Ingen lämnas utanför. Dock säger hon att det inte alltid är helt lätt då det finns två stycken i klassen i behov av olika former av stöd, vissa lättare och andra lite mer, och även om det bara är 17 elever så skulle det behövas mer resurser, man hinner inte allt själv ändå. Så som sagt: jag röstar för två obligatoriska lärare i varje klass. När ska samhället fatta att det är på barnen vi måste sattsa!!!! UTAN DEM FINNS INGEN FRAMTID!!!

2010-12-01 @ 08:31:34
Postat av: Monica Egelström

Det är intressant att det börjar komma fram signaler på att det är elever i svårigheter, som haft störst problem med minskad vuxenkontakt. Samtidigt får vi INTE glömma att saker inte fixar sig, bara för att man tillför mer resurser. Tankarna bakom är oerhört viktiga. Jag har sett många exempel på när inte något egentligen hänt genom ökad resurstilldelning, mer än att lärarna möjligtvis upplever en något enklare lärartillvaro. För eleven har skillnaden blivit ytterst liten.

2010-12-06 @ 20:08:47
Postat av: Kristina Olsson

även jag tycker att det skall vara obligatoriskt med två lärare i varje klass. Jag ser det som betydande för verksamheten. Jag tror att det är mycket som vi pedagoger vill arbeta utefter men inte har någon chans att genomföra detta. Jag instämmer med Madelen då barn behöver ha ensamtid för att bli sedda för att kunna lyckas.



Det är en viktig fråga du tar upp och diskuterar kring. Det är en betydelsefull fråga kring hur verksamheten fungerar.

2010-12-14 @ 10:06:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0